Leren Kiezen vinden we op d’Ampte erg belangrijk. Het is een vaardigheid waar je je hele leven iets aan hebt. Ook tijdens je schooltijd krijg je te maken met een aantal keuzemomenten. Hoe maak je een keuze die bij je past? Wat past eigenlijk bij mij? En hoe anticipeer ik op veranderende omstandigheden? Allemaal vragen waar tijdens je opleiding op d’Ampte veel aandacht voor is.
Keuzes tijdens en na je opleiding
Keuzes hebben veelal te maken met het vervolg van je opleiding. Zo kies je voor een profiel, een leerroute, een vakkenpakket en een vervolgopleiding. En na je diploma kies je weer: ga je een mbo-opleiding volgen waarvoor je alle dagen naar school gaat, of ga je het leren en werken combineren? En uiteindelijk maak je een keuze voor een werkgever.
Bewustwording
Coaches spelen een belangrijke rol in de loopbaanbegeleiding (LOB) op d’Ampte. Zij geven je informatie over de keuze van het profiel, de leerroute en de vervolgopleiding. Tijdens de coachgesprekken besteed je ook aandacht aan bewustwording, met belangrijke vragen als:
- wie ben ik?
- wat kan ik?
- wat vind ik leuk?
Het zijn belangrijke vragen, die ook tijdens de KIC-lessen aan bod komen.
Ontdekkingstocht
Op d’Ampte ga je ook zelf op ontdekkingstocht, eerst in je directe omgeving. Later in de opleiding regel je zogenaamde meeloopdagen bij een bedrijf of instelling en volg je één of meerdere beroepsoriënterende stages in bedrijven en/of instellingen. Moet je dan alles zelf doen? Nee, zeker niet. Aan LOB wordt niet alleen aandacht besteed door de coach, ook tijdens excursies en gastlessen krijg je te maken met de beroepspraktijk. En waarschijnlijk ook thuis, als ouder(s)/ verzorger(s) praten over werk en opleiding en mogelijk heb je (straks) een bijbaantje.
Aanpassingsvermogen
Eigenlijk speelt Leren Kiezen altijd en overal een rol. Wat kies ik? Waarom kies ik dat? Past het mij? Waarom wel niet? Kan ik mijzelf aanpassen? Hoe dan? Wat is mijn alternatief? Wat kan ik nog meer? Wat heb ik daarvoor nodig? Ons doel is dat leerlingen straks vaardig genoeg zijn om die vragen voor zichzelf te beantwoorden en zich aan te passen aan situaties die tijdens het opgroeien kunnen veranderen.